De juiste kerstgroet in elke taal

Rond de feestdagen is het gebruikelijk om een extra blijk van waardering te uiten. Voor personeel betekent dit vaak een mooi kerstpakket, kerstborrel of een ander leuk extraatje. Maar wist je dat het minstens zo belangrijk is om die extra waardering ook richting klanten en zakelijke relaties te uiten? In dit artikel leggen wij je uit waarom dit cruciaal is in je klantrelatie is en geven wij ook graag tips over hoe je jouw internationale zakenrelaties de juiste kerstgroet brengt.  

Voor sommige bedrijven is de periode rond de feestdagen rustig, terwijl het voor andere de drukste tijd van het jaar is. In beide gevallen is het een periode waarin wordt teruggekeken op het afgelopen jaar en plannen gesmeed voor het komende jaar.

Het einde van het jaar is ook het ideale moment om een extra blijk van waardering te tonen richting je zakelijke relaties in zowel binnen- als buitenland. Het effect en de waarde van een simpele kerstgroet wordt nogal eens onderschat of schiet er door de drukte bij in. Een gemiste kans, want wie hier een beetje tijd en moeite in steekt kan daar de rest van het volgende jaar van profiteren!

Waarom een zakelijke kerstgroet?

Het is niet alleen sociaal om zakelijke relaties een kerstgroet te sturen, het kan ook de volgende voordelen opleveren:

  • Meer omzet: Door jouw bedrijf extra onder de aandacht te brengen bij klanten kan dit helpen om nieuwe opdrachten van bestaande klanten te krijgen. De timing van een kerstgroet is vaak ideaal, omdat bedrijven rond deze periode actief bezig zijn met het maken van plannen voor het nieuwe jaar. Dankzij een kerstgroet zorg je ervoor dat jouw bedrijf weer top of mind is!
  • Goodwill kweken: Een kerstgroet vergroot je goodwill. Leveranciers lopen misschien net iets harder voor je of laten die geplande prijsverhoging toch nog maar even zitten. Bij klanten kan het de gunfactor vergroten, waardoor ze jouw bedrijf verkiezen boven de concurrent en je eerder aanbevelen bij hun relaties.
  • Goed voor je bedrijfsimago: Een sociaal gebaar tonen is goed voor het imago van je bedrijf. Dit vertaalt zich niet alleen naar klanten en leveranciers, maar helpt ook bij het verbeteren van je imago als werkgever.

De ideale kerstgroet

Hoe ziet de perfecte zakelijke kerstgroet er dan uit? Dit verschilt natuurlijk per situatie en branche. De kunst is om positief op te vallen en het liefst met een ludieke actie, zonder het te overdrijven.

Met een simpel mailtje val je natuurlijk niet op. Stuur bijvoorbeeld een zelfontworpen kerstkaart op met een foto van het complete team. Ook relatiegeschenken worden vaak gewaardeerd, maar houd het bescheiden. Ga klanten niet overladen met peperdure cadeaus, want dat kan al snel als slijmen of zelfs omkoping worden beschouwd.

Het draait er vooral om dat je jouw bedrijf op een positieve en leuke manier onder de aandacht brengt bij je zakelijke relaties. Wat doorgaans het meest positief wordt ontvangen zijn:

  • Gepersonaliseerde geschenken. Bijvoorbeeld een van uw eigen producten met daarop het logo van de klant of leverancier gedrukt.
  • Presentjes die rekening houden met persoonlijke interesses of voorkeuren. Dit laat zien dat jij daadwerkelijk geïnteresseerd bent in je contactpersonen.
  • Persoonlijke boodschap. Beperk je in je bericht niet tot de standaard teksten, maar speel in op ontwikkelingen. Wens jouw klant bijvoorbeeld succes toe met de verhuizing naar hun nieuwe pand volgend jaar of laat externe leveranciers weten hoe blij je met hun diensten bent.

Taal en cultuur

Een andere belangrijke tip voor bedrijven die internationaal zakendoen is om je kerstgroet af te stemmen op de juiste taal en cultuur. De ontvanger zal het zeer waarderen als je extra moeite neemt om je kerstgroet in zijn of haar eigen taal te brengen.

Houd daarbij ook rekening met cultuur en context. Een professioneel vertaalbureau met native vertalers kan jouw bedrijf hierin goed ondersteunen en adviseren. Soms gaat het niet alleen om wat je zegt, maar vooral hoe je het zegt!

Ook als het gaat om relatiegeschenken is het belangrijk om rekening te houden met de juiste context. Elk land heeft zijn eigen tradities en gebruiken als het om Kerst gaat. Denk bijvoorbeeld na om relaties in het Verenigd Koninkrijk crackers te geven of Duitse klanten een fles glühwein.

De tradities zijn ook belangrijk om rekening mee te houden wanneer je alleen of met jouw team in de kerstperiode internationale klanten bezoekt of een buitenlands bedrijfsuitje plant. Probeer na te gaan in hoeverre je relaties hiervoor open staan en of zij überhaupt in deze periode geopend zijn.

Tot slot nog een aantal kerstgroeten in de populairste talen:

  • Engels – Merry Christmas and a Happy New Year
  • Spaans – Feliz Navidad y Próspero año Nuevo
  • Duits – Frohe Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr
  • Frans – Joyeux Noel et Bonne Année
  • Chinees (Mandarijn) – Shen Dan Kuai Le Xin Nian Yu Kuai
  • Russisch – S nastupaiushchim Novym godom I s Rozhdestvom Khristovym!

Met behulp van deze tips haalt hopelijk ook jouw bedrijf alles uit een waardevolle kerstgroet!

Plaats een reactie