Vakantie naar het Zuidwesten van de VS met het gezin

In de zomer van 2018 ben ik met mijn gezin (vriend Remko en kinderen Fedde (8) en Merlijn (6) ) op reis geweest in de Verenigde Staten. Dit is ons allemaal heel erg goed bevallen. Daarom vertel ik graag wat meer over hoe we het geregeld hebben en natuurlijk wat we allemaal hebben ondernomen.

Stap 1: Waar naartoe?

Amerika is erg groot en divers. Vraag je eerst af wat je wilt en verwacht van de reis. Wij zijn  zonder de kinderen twee keer eerder in de VS geweest. De eerste keer was in 2003. Toen zijn we in het Noordoosten geweest, vanuit New York naar Vermont, New Hampshire, Maine, Connecticut en weer terug naar New York. De tweede keer (2008) was het Westen aan de beurt: vanuit Las Vegas naar Yosemite en verder naar San Francisco en daarna helemaal door naar Seattle.

In eerste instantie dachten we aan Florida. Met de parken en stranden natuurlijk perfect voor de kinderen. Uiteindelijk is onze keuze toch op het Zuidwesten gevallen. De reden hiervoor was dat we het landschap in het Zuidwesten wat  gevarieerder vinden en het wat makkelijk zou zijn om wat rustigere plekjes te vinden.

Misschien hadden we het wel mis, maar dat heeft in ieder geval onze keuze mede bepaald. Daarnaast waren we er al geweest en hadden het gevoel dat we er nog niet helemaal “klaar” waren en er nog genoeg te zien en beleven was!

Stap 2: Hoe dan?

We hadden dus gekozen voor het Zuidwesten. Nog steeds een heel erg groot gebied. We hadden al veel goeds gehoord over Zion National Park, dus die kwam op het lijstje. San Francisco en ook Las Vegas vonden we geweldig en leken ons ook leuk voor de jongens. Ook strand moest op de lijst en tenslotte nog Legoland of Disney. De keuze was aan de jongens en het werd Legoland. Deze is vlakbij San Diego, dus daarmee kwam dat ook op de lijst. Als afsluiter van onze vakantie zouden we dan nog op bezoek bij onze vrienden die in Minneapolis wonen. Dit werd na lang puzzelen de route:

1. Las Vegas
  10. Minneapolis
  11. Amsterdam
Route door Zuid-West Amerika

Voor dit alles hadden we zo’n 4 weken de tijd. Wat we erg belangrijk vonden (en dat bleek ook echt de juiste keuze te zijn) was om het rustig aan te doen en accommodaties te kiezen die ook geschikt zijn voor kinderen. Dat betekent dat er een zwembad of ander vermaak moet zijn.  Met zijn tweetjes hebben we van tevoren niets vastgelegd, maar gezien onze voorwaarde dat de plekken kindvriendelijk moesten zijn, hebben ik nu alles vooraf vastgelegd.

Stap 3: Yes! Eindelijk op reis!

In juli 2018 was het dan zover: Onze reis ging beginnen! Per locatie zal ik de hoogtepunten voor ons eruit lichten:

Met het vliegtuig naar Amerika

Las Vegas

Wauw wat een stad is dit! Vanuit het vliegveld had ik een limo geregeld om ons naar ons hotel te brengen. Dat was een heel fijne binnenkomer voor ons allemaal. We kwamen ’s nachts aan en de chauffeur deed gratis nog een extra rondje over de strip. Iedereen was na de lange reis meteen weer wakker. Ons hotel was het Cosmopolitan Hotel (geboekt via Hotwire) , midden op de strip. In één woord geweldig! Vanaf ons balkon op de 46ste etage (het enige hotel met balkons in Vegas) hadden we een prachtig zicht op de stad. De beide zwembaden waren ook heerlijk, want de temperaturen waren standje sauna.

Wat te doen als je niet wil gokken in Las Vegas?

We zijn geen gokkers en de kinderen mogen niet bij de gokautomaten komen. Ook dan is er genoeg te beleven. Gewoon een kijkje nemen in een aantal luxe hotels is al super.  Bij het Linq hotel staat een enorm reuzenrad, de High Roller en daarbij hebben ze een heel tof straatje gebouwd met allerlei leuke winkeltjes en horeca. Wij hebben ook nog de goochelshow gezien van Mac King. Zoveel keuzes!

Een greep uit de mogelijkheden:

• De Shark Reef in Mandalay Bay, een enorm aquarium
  • Fremont Street in downtown Las Vegas. Dit is het “oude” Las Vegas. Met onder andere een zipline onder de lichtshow van de overkapte straat en vele straatartiesten.
  • Het attractiepark in CircusCircus
  • De achtbaan in hotel NewYork NewYork
  • De superenge attracties bij de Stratosphere Tower. (check even vanaf welke leeftijd dat is)
  • De fonteinen van het Bellagio. Wij hebben het twee avonden gemist omdat de kinderen om 20.00 uur helemaal uitgeput waren en niet meer op pad wilden
  • De M&M’s winkel
  • Er zijn twee waterparken (los van hotels)
  • Helikoptervlucht over Las Vegas en/of de Grand Canyon (bij een ruim budget zeker een aanrader)

Zion National Park

De rest van de reis hebben we met auto gemaakt. Bij de lokale Walmart hebben we kampeerspullen gekocht; 2 tentjes en alles wat daarbij hoort. Een deel van de reis hebben we hierin geslapen. Onze volgende stop was Zion National Park. Van alle National Parks die je in deze regio vind, leek ons deze het mooist en het meest toegankelijk met de kinderen. We hebben bewust gekozen om niet alle Canyons (Bryce, Grand, Antelope etc) te bezoeken, omdat deze parken erg veel steen en woestijn zijn en ondanks dat ze zeker prachtig zijn, dachten we dat de kinderen dit niet geweldig zouden vinden (of misschien een kwartiertje). Ze zijn te jong om het echt te kunnen waarderen vinden wij. Zion heeft alles en was ook echt prachtig! We verbleven op een camping: Zion Ponderosa Ranch resort. Een heerlijke camping met een heel fijn zwembad en leuk restaurant en allerlei te reserveren outdoor activiteiten.

Kamperen in Zion National Park

In een park als deze moet natuurlijk gewandeld worden! De ochtenden waren voor het wandelen, de middagen voor zwemmen en relaxen! We hadden hier wel een week kunnen blijven met deze prachtige natuur, maar we waren er 3 nachten en hebben 2 wandelingen gedaan: The Narrows, waarbij je over de rivierbodem door het water loopt en de Canyon Overlook trail. Deze was omhoog naar een prachtig uitzichtpunt! Beide prima te doen voor onze kinderen. (en de Canyon Overlook was enorm eng voor mij. Zo kom je er nog eens achter dat je misschien een beetje hoogtevrees hebt….)  De logistiek is in het park goed geregeld met pendelbussen langs de wandelpunten. Kom je met de auto het park in? Hou dan rekening met een beperkt aantal parkeerplaatsen!

Canion Overlook Trail in Zion National Park

Death Valley

Death Valley was vooral erg heet (45+ graden), maar bijzonder om doorheen te rijden. Kom je er in de buurt? Dan is Rhyolyte een leuk spookstadje om eens te bekijken, met een paar oude gebouwen en treinwagons van lang vervlogen tijden….Wij hebben voordat we Death Valley in reden overnacht in een AirBNB in Beatty, net voor de ingang van het National Park. Een mooi startpunt en een leuk all American plaatsje met een paar leuke restaurantjes. (als je niet op teveel luxe rekent iig)

Kernville

Inmiddels zijn we gearriveerd in Californië! De staat waar we het grootste gedeelte van onze reis zullen doorbrengen. Hier hebben we een leuke lodge geboekt via booking.com: The Kern Lodge. Hier hebben we een ruim appartement voor ons viertjes en er is natuurlijk een fijn zwembad. Het ligt midden in het (soort van Wildwest) stadje met een aantal leuke restaurantjes. Allereerst hebben we deze plek gekozen voor een bezoek aan Sequoia  National Forest (Sequoia National Park ligt nog iets noordelijker). Hier hebben we de trail of 100 giants gelopen. Een makkelijk te belopen wandelpad met inderdaad heel veel prachtige, enorme sequoia’s. Wat een reuzen zijn het! Ga na de wandeling vooral even lunchen bij de Ponderosa Lodge, iets verder naar het Noorden. Heel lekker eten en echt Amerikaans! Het ligt ook prachtig in het bos.

In Kernville hebben we vooral ook veel gerelaxed; manlief ging vissen in de prachtige Kern river, waar ook veel geraft wordt. Af toe waan je je in het plaatsje 100 jaar geleden in het wilde Westen . Echt heel leuk. En als je er toch bent; loop vooral even het plaatselijke museum binnen. De vrijwilligers vertellen je enthousiast over hoe het vroeger was.

San Francisco

De meeste mensen hebben wel een beeld bij San Francisco. Het is gewoon een heerlijke stad. We hebben overnacht in Oakland, aan de andere kant van de brug. We hadden daar een toffe airbnb  met Netflix en een leuke tuin voor de kids. Een Uber bracht ons in no time naar de overkant. We hebben de eerste dag flink gewandeld langs alle pieren en van afstand Alcatraz bewonderd (hier waren we 10 jaar geleden al, dus daarom niet nog eens gegaan). Pier 39 met alle zeeleeuwen en winkeltjes en restaurantjes was voor iedereen leuk. Ben je met kinderen? Vergeet dan vooral het Musée Mechanique, bij de laatste pier niet. Allemaal toffe arcadespellen uit vervlogen tijden. (gratis) Natuurlijk mag ook een ritje met de Cable Car niet ontbreken!

Tram in San Fransisco

De volgende dag zijn we met de fiets de Golden Gate over gegaan. We hadden toffe tandem fietsen waarbij de jongens voor zaten en ook mee moesten fietsen. Dat was ook echt nodig, want de route was nou niet bepaald vlak… In Sausolito gingen we met de ferry weer terug naar de stad. Hou er rekening mee dat de wachttijd flink is in de zomer.

Golden Gate brug in San Fransisco

Big Sur

In Big Sur gingen we helemaal back to basic op een camping zonder stromend water of elektriciteit. Maar wat was het prachtig daar! Mooier dan daar heb ik de zonsondergang nog niet gezien! De roofvogels vlogen er af en aan, je struikelt er over de eekhoorns, in de verte zagen we walvissen en beneden bij zee hoorden we de zeeleeuwen. Prachtig prachtig prachtig! Dat maakt het “afzien” dubbel en dwars waard. Op een klein stukje rijden was een prachtig strand te vinden; Sand dollar beach. Hier hebben we flink wat uurtjes doorgebracht en ook vanaf de camping was een een mooi wandelpad naar het rotsstrand beneden. Een heel  bijzondere ervaring!

Santa Paula/Palm Springs

De volgende 2 nachten verbleven we in Santa Paula, op een wat luxere camping, met douches (die had ik gemist) en een leuk zwembad. Verder hebben we daar lekker geshopt in een Outlet en lekker Mexicaans gegeten. Het plaatsje is behoorlijk Spaanstalig. Wel bijzonder.

Palm Springs

De nacht daarna zijn we naar Palm Springs gegaan. Zoals je al zult verwachten was het er bloedheet! Maar wel een bijzondere plek. We verbleven lekker luxe in het Oasis Resort. Hier konden we lekker afkoelen in het zwembad en barbecueën op onze Weber op het balkon. Heerlijk! De volgende ochtend zijn de naar de Coachella Valley (van het festival)  gereden. Daar is een heel bijzonder palmbos te vinden waar je een mooie wandeling kunt maken. Hou wel rekening met de hitte. Wij waren midden op de dag (slim..) en de kinderen trokken het echt niet. Veel water meenemen dus en kom op tijd! Meer van Palm Springs hebben wij niet gezien, vanwege de beperkte tijd, maar er is zeker nog meer te beleven! Bijvoorbeeld een militair museum en een kabelbaan een (koelere) berg op. Ben je zonder kinderen? Dan kun je hier prima op stap!

San Diego

Onze laatste stop was San Diego. Een heerlijke stad met fijne stranden. Wij hadden een Go San Diego Card aangeschaft zodat we voordelig naar heel veel i attracties en musea konden. Echt teveel om in 2 dagen te doen en allemaal erg leuk. Het beloofde Legoland zat er ook bij. Dat was een heel tof park voor de kinderen in de leeftijd van die van ons. Ze konden bijna overal zelfstandig in, wat ook fijn is voor pa en ma . Verder hebben we de beroemde San Diego Zoo bezocht en zijn we naar Belmont Park geweest. Een toffe kermis aan het strand. Een ander fijn strand met de kids was in La Jolla. Hier zagen we ook zeehondjes en de pelikanen vlogen over. Zo tof!! Deze laatste nachten verbleven we weer op een camping: KOA San Diego Metro. Een prima stadscamping met (natuurlijk) een fijn zwembad!

Ingang van de San Diego Zoo

Ja en toen waren we bijna aan het eind van onze reis gekomen. We hadden gelukkig nog een bezoekje aan onze vrienden op het programma staan. Daar konden we even alle indrukken verwerken en heerlijk bijpraten. Een groot deel van de kampeerspullen hebben we bij de camping achtergelaten. Zij zouden zorgen dat het bij een goed doel terecht zou komen. Ik had nog wel 10 keer zoveel kunnen schrijven, maar dan wordt het zo’n verhaal. We kunnen allemaal achteraf wel volmondig zeggen dat het een prachtige reis was. Ook de kinderen (vooral de oudste van 8) beseffen goed dat het een bijzondere reis was. Dat smaakt naar meer!! Maar eerst het komende jaar maar weer een keertje met de vouwwagen naar Frankrijk. Ook echt heerlijk!